بلاگ

مهارت کار با پلکسی گلاس

مهارت های کار با پلکسی جزو آندسته از تخصص هایی ست که نیاز به تجربه و خلاقیت دارد. آندسته از افزادی که تجربه زیادی در زمینه برش لیزری دارند از عهده این کار بهتر برر می آیند. اما افزادی که آشنایی جزئی با این متریال پرمصرف دارند نیز می توانند این مهارت ها را بیاموزند. در کار با پلکسی مهم ترین اصل دقت و رعایت اصول ساخت و تولید می باشد. هنگام کار با پلکسی سلیقه ذاتی و خلاقیت ذهنی در کنار تسلط به نرم افزار های طراحی باعث خلق محصولات شگفت انگیز می شود. در زمینه های مختلف صنعت همیشه محصولاتی موفق بوده اند که به بهبود کاربری محصول توجه شده باشد. پلکسی گلاس با دارا بودن ویژگی های مکانیکی خاص، شرایط را برای ساخت ایده های گوناگون در زمینه های مختلف تزئینی، تبلیغاتی و صنعتی فراهم نموده است.

مهم ترین مهارت هایی که برای کار با پلکسی باید فراگرفت عبارتند از:

برش پلکسی گلاس، خمکاری و حالت دهی ، پرداخت کاری پلکسی ، چسباندن پلکسی و البته پیشتر از اینها مهارت طراحی خلاقانه که بتوان ایده های جدیدی را ارائه نمود.

این مهارت ها و دیگر عملیات تولیدی همگی قابلیت اجرا به وسیله ورق پلکسی گلاس را دارا هستند و این جزو ویژگی هایی ست که در کمتر متریالی یافت می شود. کسب مهارت در انجام این کارها در کنار خلاقیت و تفکر نوآورانه می تواند منجر به خلق هزاران سازه و محصول کاربردی شود.

اصلی ترین مهارت های کار با پلکسی
وقتی صحبت از ساخت و تولید محصولات می شود مجموعه ای از ابزارها و خدمات برای ساخت یک محصول باید به کار گرفته شود. در ساخت محصولات به وسیله پلکسی گلاس نیز باید طیف وسیعی از ابزارها را به کار گرفت تا بهترین نتیجه حاصل شود. از مرحله شروع طراحی تا پایان ساخت یک سازه به وسیله پلکسی گلاس می توان شیوه های مختلف و ابزارهای مختلفی را استفاده کرد. تیغ مخصوص، چسب پلکسی ، خم کن و ده ها ابزار دیگر هر کدام در کار با پلکسی مورد استفاده قرار می گیرند. تا پایان این مطلب همراه ما باشید تا شیوه استفاده از ابزار و انواع عملیات بر روی پلکسی را فراگرفته و از آن استفاده کنید:

طراحی دوبعدی
شاید برخی افراد تصور کنند با داشتن ابزار مناسب و تهیه چند قطعه پلکسی بتوان شروع به کار با پلکسی نمود. اما می توان گفت طراحی سازه موردنظر در برنامه های گرافیکی خطی نظیر کورل یا فری هند، نقطه شروع کار با پلکسی می باشد.

اگر در زمینه طراحی تخصص چندانی ندارید نگران نباشید مراکزی که خدمات برش لیزری ارائه می دهند در برخی موارد سفارش پروژه های طراحی را هم انجام می دهند.

پلکسی دوغی ، پلکسی شیری یا پلکسی استخوانی مساله این است!حتما بخوانید…
برش پلکسی
برش پلکسی گلاس جزو کارهایی ست که باید در انجام آن تبحر کافی داشت و بتوان آنرا به خوبی انجام داد. راه های مختلفی برای برش پلکسی وجود دارد. ا زجمله مهمترین این روشها برش پلکسی با دست ، برش پلکسی با اره دیسکی و برش پلکسی توسط برش لیزری می باشد. از میان تمام روش های ذکر شده برش پلکسی با لیزر بهترین روش برای انجام اینکار محسوب می شود.

طرح های آماده شده در نرم افزارهای طراحی خطی به راحتی توسط دستگاه برش لیزری بر روی ورق پلکسی بریده می شود. مزیتی که این روش دارد دقت بسیار بالا می باشد. از دیگر مزیت های برش لیزری قابلیت برش خطوط منحنی است؛ در صورتیکه برش پلکسی با دست فقط به صورت خطوط صاف امکان پذیر می باشد.

فارسی کردن پلکسی
در برخی موارد لازم است قطعات پلکسی گلاس کنار هم چسبانده شوند. قرار دادن و چسباندن لبه به لبه پلکسی کار نسبتا دشواری ست ضمن این که این روش از دقت و ظرافت و تمیزی کمتری برخوردار است. به همین منظور و برای راحتی در انجام این کار ، لبه های پلکسی گلاس فارسی می شوند.

فارسی کردن لبه ها جدای از اینکه باعث سهولت در چسباندن لبه های پلکسی می شود، باعث استحکام بیشتر سازه نیز می شود. نهایتا ظاهر شکیل تر و تمیزتر محصول نهایی از ویژگی های مهم استفاده از این روش در کار با پلکسی است.

پرداخت کاری پلکسی
هنگامیکه پلکسی گلاس بریده می شود (چه به وسیله لیزر و چه به وسیله برش دستی) لبه های پلکسی ناصاف می شوند. در محصولات و سازه هایی که از دقت و کیفیت بالایی برخوردار هستند می بایست لبه ها پرداخت شوند و ظاهری صیقلی پیدا کنند. پرداختکاری بیشتر در سازه های تزئینی و نفیس از قبیل تندیس ها و لوح های تقدیر مورد استفاده قرار می گیرد.

چسباندن پلکسی گلاس
یکی از مهم ترین عملیاتی که در کار با پلکسی باید به آن مسلط بود، چسباندن پلکسی گلاس به وسیله کلروفرم است. کلروفرم تنها ماده ای است که برای چسباندن دو قطعه پلکسی گلاس مناسب است. البته از چسب های دیگری مثل چسب آکواریوم و یا چسب قطره ای نیز می توان استفاده کرد اما نتیجه نهایی کار چندان دلچسب نخواهد بود. وقتی دو قطعه پلکسی گلاس به وسیله کلروفرم به یکدیگر چسبانده می شود هیچ ردی از چسب باقی نمی ماند.

تمام خدماتی که در زمینه لیزرکات ارائه می شوند نیازمند کسب مهارت هایی هستند که یادگیری آن ها چندان دشوار نیست. فقط کافیست با پلکسی کار کنید تا با این متریال محبوب بیشتر آشنا شوید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *