بلاگ

نحوه کار دستگاه لیزر

برش لیزری چگونه کار می‌کند؟

برش لیزری یکی از فرآیندهای لیزری است که در سال‌های اخیر گسترش زیادی داشته است. بسیاری از فرآیندهای لیزری دیگر دارای مزایا و کاربردهای یکسانی هستند و از آنجایی که یک ماشین لیزری می‌تواند چندین فرآیند را انجام دهد، تشخیص دقیق اینکه کدام فرآیند مناسب کسب و کار شماست کار سختی خواهد بود.

برش لیزری
ما برای آسان‌تر کردن این امر برش لیزری را با جزئیات بیشتر در زیر شرح داده‌ایم. چگونگی کارکرد فرآیند، انواع برش لیزری، مزایای آن و موارد استفاده آن مباحثی است که در این پست بیان کرده‌ایم.

برش لیزری چیست؟
همانطور که از نامش پیداست برش لیزری فرآیند برش یک متریال با استفاده از اشعه لیزری است. این کار را می‌توان برای تمیز کردن متریال و یا برای برش آن به صورت اشکال پیچیده انجام داد که در این صورت از مته‌های مخصوص این کار استفاده می‌شود.

این فرآیند لیزری همچنین شباهت‌های زیادی را با حفاری لیزری و حکاکی لیزری دارد. از اولی برای ایجاد حفره در متریال‌ها و دندانه‌ها استفاده می‌شود، مانند حکاکی که در فرآیند بعدی توضیح خواهیم داد. این دندانه‌ها و حفره‌ها اساساً همان برش‌ها هستند و اغلب می‌بینید که از یک ماشین برش لیزری برای حفاری و حکاکی لیزری استفاده می‌شود.

با استفاده از برش لیزری می‌توان محدوده وسیعی از متریال‌ها با ضخامت‌های مختلف را برش داد و این باعث شده تا فرآیندی سودمند و مناسب باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله برش لیزری چیست؟ را برای شما قرار داده ایم.

فرآیند برش لیزری چگونه است؟
فرآیند برش لیزری با استفاده از یک اشعه لیزری که بر روی متریال حرکت کرده و آن را برش می‌دهد انجام شده و پرداختی دقیق و هموار را برایتان به ارمغان می‌آورد. در ابتدا لیزر برای سوراخ کردن لبه‌های متریال حفره‌ای ایجاد کرده و سپس اشعه کار خود را از آنجا شروع می‌کند. لیزر متریال مورد نظر را ذوب می‌کند، پس می‌توان گفت بیش از اینکه برش باشد در حقیقت نوعی ذوب کردن محسوب می‌شود. این بدان معناست که می‌تواند از متریال‌های سبک مانند پارچه گرفته تا متریال‌های فلزی و جواهرات سخت مانند الماس را برش دهد.

می‌توانید از یک اشعه لیزر پالسی و یا از اشعه لیزر موج متوالی استفاده کنید، در اولی اشعه به صورت شلیک‌های کوتاه است درحالیکه در دومی اشعه به صورت مداوم جریان دارد. می‌توانید بسته به متریالی که با آن کار می‌کنید شدت، طول و گرمای خروجی اشعه را کنترل کرده و حتی می‌توانید از یک آینه یا لنز مخصوص برای ایجاد مرکز کانونی بهتر توسط اشعه لیزری استفاده نمایید.

برش لیزری فرآیندی بسیار دقیق است و به همین دلیل است که می‌توانید کنترلی سطح بالا بر روی آن داشته باشید. همین کنترل بالا شما را قادر می‌سازد تا بتوانید شکاف‌هایی به کوچکی ۰٫۱ میلیمتر ایجاد کنید.

سه نوع برش لیزری عمده وجود دارد:
برش لیزری C02
برش لیزری C02 با استفاده از یک لیزر گازی انجام می‌شود. گاز مورد نظر ترکیبی از کربن دی‌اکسید است که به صورت الکتریکی برانگیخته شده است. از آنجایی که برش لیزری C02 دارای طول موجی ۱۰٫۶ میکرومتری است اغلب برای برش متریال‌های غیرفلزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برش لیزری کریستالی
برش لیزری کریستالی از لیزرهای nd:YAG (neodymium-doped yttrium aluminium garnet) و nd:YVO (neodymium-doped yttrium ortho-vanadate) استفاده می‌کند. این‌ها کرسیتال‌هایی هستند که در رده لیزرهای جامد قرار دارند و دارای طول موجی مانند لیزرهای فیبری هستند، طول موجی در محدوده ۱٫۰۶۴ میکرومتر. این بدان معناست که می‌توان از آن هم برای متریال‌های فلزی و هم غیرفلزی استفاده کرد.

گرچه این نوع ماشین لیزری از دیودهای تلمبه‌ای گران ساخته شده‌اند که تعویض آن‌ها پس از ۸٫۰۰۰ الی ۱۵٫۰۰۰ ساعت استفاده میتواند هزینه‌بردار باشد. کریستالی که استفاده می‌شود همچنین دارای طول عمر کمتری نسبت به لیزرهای فیبری است.

برش لیزری فیبری
این نوع از برش لیزری با استفاده از لیزر فیبری انجام می‌شود. درست مانند روش برش لیزری کریستالی که در بالا ذکر شد لیزرهای فیبری نیز در رده لیزرهای جامد قرار دارند. اشعه توسط ” لیزر دانه ” ساخته می‌شود که سپس توسط فایبرگلاس و دیودهای تلمبه‌ای تقویت می‌شود. طول موج این لیزر نیز ۱٫۰۶۴ میکرومتر است. این بدان معناست که اشعه لیزر فیبری از لحاظ شدت ۱۰۰ برابر بزرگتر از لیزر C02 است. همچنین می‌توان از این لیزر هم برای متریال‌های فلزی و هم غیرفلزی استفاده نمود.

لیزر فیبری مفیدترین نوع لیزرها است. علاوه بر مزایایی که در بالا ذکر شد، تعمیر و نگهداری آن‌ رایگان است، تعویض قطعات آن بسیار ارزانتر است و طول عمر استفاده از آن نیز بیشتر است، چیزی حدود ۲۵٫۰۰۰ ساعت.

لیزرهای ما با داشتن سرعت و نرخ تولید بالا قابل استفاده برای محدوده وسیعی از متریال‌ها هستند و برای کاربردهای صنعتی نیز کارایی زیادی دارند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه دستگاه برش لیزر مقاله نحوه عملکرد دستگاه برش لیزر را مطالعه بفرمایید.

چند تکنیک نیز در فرآیند برش لیزری وجود دارد که در بالا اشاره‌های مختصری به آن‌ها شد :

برش لیزری
استفاده‌های عمده از یک ماشین برش لیزری در این مقاله بیان شد. این فرآیند شامل برش اشکال برای دستیابی به سایزها و قطعات کوچک‌تر و یا اشکالی پیچیده‌تر است.

حکاکی لیزری
حکاکی لیزری فرآیندی است که با برداشتن یک لایه از یک متریال چیزی را بر روی آن حک می‌کنند. از این روش اغلب برای حک کردن بارکدها بر روی محصولات مختلف استفاده می‌شود.

نشانه‌گذاری لیزری
نشانه‌گذاری لیزری از این جهت که نشانه‌ای بر روی متریال حک می‌شود شبیه به حکاکی لیزری است اما تفاوتش این است که نشانه‌گذاری لیزری بر روی سطوح اولیه و به صورت کم عمق ایجاد می‌شود در حالیکه حکاکی لیزری عمق بیشتری دارد.

حفاری لیزری
حفاری لیزری فرآیند ایجاد دندانه‌ها و حفره‌ها بر روی سطح یک متریال است.

یک ماشین برش لیزری چه متریال‌هایی را می‌تواند برش دهد؟
با استفاده از ماشین برش لیزری می‌توان محدوده وسیعی از متریال‌های مختلف را برش داد. لیست زیر تنها برخی از این متریال‌هاست :

چوب
جواهرات مانند الماس
تیتانیوم
استیل
فلزات صیقلی
شیشه
پلاستیک
سیلیکون
متریال مورد نظرتان هر چه که باشد و هر کاربردی که داشته باشد به احتمال بسیار زیاد برش لیزری راه‌کار مناسبی خواهد بود.

برش لیزری چه مزایایی نسبت به دیگر روش‌های برش مرسوم دارد؟
برش لیزری دارای مزایای بسیاری نسبت به دیگر روش‌های مرسوم برش است :

برش لیزری یک فرآیند غیرتماسی است بنابراین احتمال آسیب وارد شدن به متریالی که با آن کار می‌کنید بسیار کمتر است.
هزینه‌های تعمیر و نگهداری برش لیزری کم است و تعویض قطعات آن بسیار ارزان است.
فرآیند برش لیزری به کاهش اتلاف متریال کمک می‌کند.
راه‌اندازی و نصب یک برش لیزری می‌تواند جوابگوی کار با بسیاری از متریال‌ها با کاربردهای مختلف باشد.
استفاده از برش لیزری بسیار بی‌خطرتر و امن‌تر از دیگر فرآیندهاست زیرا اشعه در یک لایت‌باکس محصور شده است.
بر روی شدت اشعه، خروجی گرما و مدت زمان استفاده، کنترل کامل دارید و این باعث شده تا برش لیزری فرآیندی کاملاً قابل اطمینان باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *